Villeroy & Boch to legendarna marka obecna na światowych rynkach od 270 – ciu lat. Jej historia sięga jeszcze czasów rewolucji przemysłowej, kiedy firma jako jedna z pierwszych w Europie rozpoczęła produkcję ceramiki sanitarnej na szeroką skalę. Tym samym sprawiła, że stała się ona bardziej popularna, co przyczyniło się do upowszechnienia kultury korzystania z łazienki i dbania o higienę osobistą w ówczesnym społeczeństwie.

Od momentu założenia w 1748 roku Villeroy & Boch stał się jednym z wiodących producentów ceramiki na świecie i topową marką opartą na wartościach lifestajlowych. Cofnięcie się w czasie i spojrzenie na wyjątkową historię tego przedsiębiorstwa, pozwala zrozumieć w jaki sposób firma zdołała osiągnąć obecną pozycję rynkową i jednocześnie pozostać wierną swojej tożsamości, a także wyznawanym zasadom.

Początki imperium

Pierwszy rozdział w dziejach Villeroy & Boch napisał francuski przedsiębiorca i założyciel królewskiej floty armatniej François Boch. W 1748 roku stworzył w Lotaryngii ,,Bombardier du Roi’’ i wraz z trzema synami rozpoczął produkcję ceramicznej zastawy stołowej ,,Audun-le-Tiche’’. Następnie w 1767 r., otworzył fabrykę w Luksemburgu pod nazwą ,,Manufaktura Impériale et Royale’’. Ta szybko rozwinęła się i została pierwszym dużym producentem zastawy stołowej w kraju – był to początek wczesnej masowej produkcji przemysłowej.

Przełom w produkcji ceramiki

Przeprowadzka do Mettlach, należącego do ówczesnego francuskiego Sarre, nastąpiła w 1809 r. Jean-François, członek trzeciej generacji rodziny Boch, kupił dawne opactwo benedyktynów i przekształcił je w wysoce zmechanizowaną fabrykę, w której rozpoczęto produkuję serwisów stołowych. Tam też opracował biały i niezwykle wytrzymały materiał ceramiczny, który był znacznie tańszy niż kosztowna porcelana. Dzięki temu tzw. ,,białe złoto’’ stało się dostępne dla zwykłych ludzi, co zapowiadało ekspansję zastawy stołowej na rynku. Wtedy na horyzoncie pojawił się biznesmen Nicolas Villeroy, który w 1789 roku założył własną fabrykę ceramiki w Wallerfangen.

Dwie rodziny, jedna globalna firma

Mimo, że Boch i Villeroy byli konkurentami, w 1836 roku połączyli swoje przedsiębiorstwa. A kilka lat później nawet życie prywatne, kiedy to Eugen Boch poślubił Octavię Villeroy – wnuczkę Nicolasa Villeroya. Związek firm i rodzin przetrwał konflikty polityczne, dwie wojny światowe oraz zmianę granic w regionie Saary. Z fuzji dwóch przedsiębiorstw powstało ,,Cristallerie Wadgassen’’ – firma produkująca kieliszki, dopełniające zastawę stołową. Pomysł okazał się trafiony. Od Paryża przez Londyn, Warszawę, Moskwę i Petersburg, Skandynawię, Europę Południową a wreszcie po Amerykę Północną i Południową – wyroby producenta znalazły się na stołach niemal całego świata, a ten stał się jednym z pierwszych globalnych graczy w XIX wieku. Sukces gonił sukces. Kolejnym okazał się być ,,Mettlacher Platten’’ – atrakcyjne i bardzo wytrzymałe płytki, inspirowane wzorem starożytnej mozaiki odnalezionej przez Eugena Bocha. Pierwsza fabryka kafli podłogowych powstała w 1869 roku i wkrótce stała się ich największym światowym producentem. Zdobiły one Moskiewski Teatr Bolszoj, Katedrę w Kolonii, czy tunel pod rzeką Hudson w Nowym Jorku. Następnie przyszedł czas na artystyczną terakotę, wykonaną ze specjalnie opracowanego materiału, znacznie przewyższającego dostępne wówczas surowce budowlane. Dekory tego typu można jeszcze spotkać w zabytkowych dworach, katedrach, bankach i zamkach.

Od zastawy stołowej po ceramikę sanitarną

Około 1900 roku Villeroy & Boch skoncentrował się na obszarze, który dotychczas był praktycznie nieznany dla dużej części populacji – prywatnych łazienkach. Firma od dawna produkowała naczynia służące do mycia, dlatego w 1876 roku wprowadziła na rynek pierwsze umywalki łazienkowe z wykorzystaniem kanalizacji sanitarnej. Potem przyszła kolej na wanny i toalety tego typu. Innowacyjny proces wytwarzania – wlewanie ciekłego materiału ceramicznego do formy, a także zastosowanie glinki ogniotrwałej, która nie odkształca się w procesie wypalania, pozwoliły na produkcję seryjną ceramiki, czyniąc wyposażenie łazienkowe bardziej dostępnym.

Marka Villeroy & Boch stała się znana na całym świecie, jako firma wyznaczająca trendy w kreowaniu produktów – zdobywała prestiżowe nagrody i gościła na międzynarodowych wystawach. Dostarczała też zastawy stołowe do europejskich rezydencji i dla klasy wyższej; wyposażała baseny, hotele czy banki – płytkami, terakotą i rozwiązaniami sanitarnymi. Kolejny przełom w historii firmy nastąpił w latach 70. XX wieku, kiedy Villeroy & Boch rozpoczął współpracę ze znanym projektantem przedmiotów użytkowych Luigim Colanim. Przyniosła ona nowe, rewolucyjne podejście do łazienki, przekształcając pomieszczenie w pełnoprawną część domu – równie funkcjonalną i estetyczną jak pokój dzienny. Odtąd łazienka staje się miejscem służącym nie tylko wyłącznie higienie osobistej – ma również sprzyjać relaksowi i regeneracji sił.

Tradycja i nowoczesność

Obecnie Villeroy & Boch to globalna marka: 270 lat doświadczenia, niebywała siła innowacyjności, 7.5 tys. pracowników oraz dwie rodziny, które wciąż aktywnie uczestniczą w życiu firmy – wszystko to wpływa na stabilną pozycję przedsiębiorstwa. Jedną z tajemnic sukcesu Villeroy & Boch jest również umiejętność łączenia tradycyjnych i nowoczesnych form, w harmonijne i ponadczasowe projekty, które kilkakrotnie wyróżniono prestiżową nagrodą Red Dot Award. Taką filozofię marka wyznaje również w 2018 roku – dokładnie 250 lat po stworzeniu pierwszego wzoru firmy, producent zmienił jego oblicze. Delikatne, niebieskie kwiatowe motywy ,,starego Luksemburga’’ tzw. brindille, zyskały współczesny charakter pod nazwą ,,Vieux Luxembourg Brindille’’. Od przeszłości do przyszłości – cykl się zamyka i wciąż trwa.